Bizim qədim
sevgi hekayətimiz - xalçalar...
Səttar Bəhlulzadənin
mənəvi tələbəsi
Azərbaycanda tətbiqi sənət
növünün ən qədim sahələrindən biri də
xalça toxuculuğu sayılır. Ölkə ərazisində
aparılan arxeoloji qazıntılar və yazılı mənbələr
sübut edir ki, bu sənət növünün tarixi Tunc
dövrünə, yəni 5 min il əvvələ gedib
çıxır. Orta əsrlərdə isə Azərbaycan
Şərqdə xovsuz və xovlu xalçaların
istehsalına görə mühüm mərkəzlərdən
biri olub və təsadüfi deyil ki, bu qədim sənət
nümunəsi ölkəmizi bütün dünyada
tanıdıb.
Qədimdə
nənələr xalça naxışlarını
çeşnisiz - məişətdə, təbiətdə
gördükləri əsasında toxuyurdularsa, bu gün
xalçaçı-rəssamları öz fantaziyaları əsasında
yaratdıqları əl işləri ilə xalça sənətimizi
daha da inkişaf etdirirlər. Eldar Mikayılzadə məhz
xalçaçı-rəssam kimi bu sənəti yaşadan,
dünyaya tanıtdıran sənətkarlardan biridir.
Eldar
Mikayılzadə 1956-cı ildə Bakının Əmircan kəndində
anadan olub. Əzim Əzimzadə adına Rəssamlıq məktəbinin
rəngkarlıq fakültəsini əla qiymətlərlə
bitirdikdən sonra Eldar Mikayılzadə
təhsilini o vaxtkı Leninqrad Rəssamlıq Akademiyasında
davam etdirib. Onun xalçaçılıq sənətinə
marağı Leninqradda təhsilini başa vurub Bakıya
qayıtdıqdan sonra başlayıb. Eldar Mikayılzadə əvvəlcə
Azərbaycan Elmlər Akademiyasında
xalçaçılıq şöbəsində işləyib,
daha sonra isə “Azərxalça” Elmi Yaradıcılıq İstehsalat
Birliyində baş rəssam kimi fəaliyyət göstərib.
Rəssam əmək fəaliyyətini həmin birlikdə
baş direktorun müavini, baş direktor vəzifələrinin
icraçısı olaraq davam etdirmiş, sonralar
özünün “Xalı” şirkətini
yaratmışdır. Eldar Mikayılzadə Dövlət Rəssamlıq
Akademiyasının müəllimidir. O, 1986-cı ildən SSRİ Rəssamlar
İttifaqının,
2004-cü ildən Rusiya Rəssamlar İttifaqının və
YUNESKO yanında Rəssamlar Birliyinin üzvüdür. Müəllifi
olduğu “Yaranış” xalçası Frankfurtda keçirilən
beynəlxalq sərgidə qızıl medala layiq
görülüb. Əsərləri Rusiya, Böyük
Britaniya, Fransa, Türkiyə, Səudiyyə Ərəbistanı,
Küveytdə şəxsi kolleksiyalarda saxlanılır.
Eldar
Mikayılzadənin bu sənətə həvəsi hələ
uşaqlıq illərindən olub. Görkəmli Azərbaycan
rəssamı Səttar Bəhlulzadə ilə qonşu olan
Eldar Mikayılzadənin bu sənətə həvəsi də
buradan qaynaqlanıb. Bu barədə rəssam özü belə
deyir: “Rəssamlığa uşaqlıqdan həvəsim olub.
Səttar Bəhlulzadə qonşumuz idi. Bir gün atam onu bizə
dəvət etdi; o mənim əl işlərimi görüb,
çox bəyəndi. Ə.Əzimzadə adına Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq Məktəbində oxuduğum
illərdə Səttar Bəhlulzadə hara gedərdisə, məni
də özü ilə aparardı. O, heç vaxt rəsm
çəkməyi öyrətməzdi. O, mənə rəssam
kimi yaşamağı, hər şeyə rəssam kimi
baxmağı öyrədərdi.
Xalçaçılığa isə çox sonralar maraq
göstərməyə başlasam da, bu sənətə
ömürlük vuruldum...”.
“Azərbaycanlıların
ana dili...”
Eldar
Mikayılzadənin ilk sərgisi 1991-ci ildə Londonda
keçirilib. Sənətkar deyir ki, ilk sərgimdə
müsahibə verərkən belə bir cümlə işlətmişdim
ki, “Xalçaçılıq azərbaycanlıların ana
dilidir”.
Azərbaycan
xalçaları xalqın keçmişini, bu
gününü əks etdirir, tariximizi naxışlara
çevirərək yaşadır, gələcəyə
aparır. Xalçaçılıq eyni zamanda
xalqımızın mədəniyyətini, adətlərini,
istəklərini yaşadan bir sənət növüdür.
Eldar
Mikayılzadə portret xalçalar az işləsə də,
daha çox süjetli və ornamentli xalçalara
üstünlük verir. Rəssam bu barədə belə deyir:
“Çalışıram ki, xalçada konkret bir fikir,
mövzu və fəlsəfə olsun. Xalça
ölçüsündən, naxışlarından tutmuş
rənginə qədər həmin o mövzunu, fikri
açmalıdır. Məsələn, mən indi ”Şəbi-hicran"
(“Ayrılıq gecəsi”) xalçası üzərində
işləyirəm. Burada xalçanın həm ornamentləri,
həm də rəng həlli Leyli və Məcnunun ruhunu
göstərməyə xidmət etməlidir. Deyə bilmərəm
ki, əsərlərimdə Avropa mədəniyyətinin təsiri
yoxdur. Şərq xalçalarındakı rəmziliyi, stilizə
mədəniyyətini, ornament sənətini Avropa rəssamlıq
ənənələri ilə birləşdirəndə
maraqlı nəticə alınır. Çünki biz həm
Avropa, həm də Şərq mədəniyyətinə aid
olan xalqıq. Mən də öz xalçalarımda bu iki
böyük mədəniyyəti, düşüncə tərzini
birləşdirməyə çalışıram".
Eldar
Mikayılzadə “Şəbi-hicran” mövzusuna əslində
üçüncü dəfədir ki, müraciət edib. Ilk
dəfə 1981-ci ildə tələbə ikən bu
mövzuya müraciət edən rəssam Sadiq Şərifzadənin
“Füzuli” portreti əsasında bu əsəri
yaratmışdır. Rəssam bu barədə deyir ki, “Təbii
ki, onun (S.Şərifzadənin) çəkdiyi portret
Füzulinin gerçək simasını əsk etdirmirdi, amma
hamı Füzulini o surətdə qəbul edirdi. Füzuli
daxili aləminə görə belə təsvir olunur. Mən
də onun ruhunu xalçaya köçürmək istədim.
Onun iç dünyasını göstərdim. Füzulinin
yaradıcılığının əsasını
üç amil - poeziya, fəlsəfə və musiqi təşkil
edir. Füzulinin bütün qəzəlləri musiqi üzərində
qurulub. Ona görə də muğamda rahat ifa olunur. Onun qəzəllərinin
fəlsəfəsi çox dərindir. Poeziya da öz yerində.
Füzulinin obrazını üç ağac kökündən
yaratmaq fikri bundan irəli gəldi. Çiçək
açan ağac, yaşıl ağac və bar verən
ağacla Füzuli yaradıcılığını təsvir
etdim. Buludlar vasitəsi ilə də Füzulinin qəzəlindən
bir beyt yazdım. Gözləmədiyim halda bu işim çox
gözəl qarşılandı. Bu xalça 1982-ci ildə
Bakıda I Xalça Simpoziumunda nümayiş olundu...”.
Rəssamın
ilk “Şəbi-hicran”da xalça açıq rənglərlə
toxunsa da, ikincidə tutqun rənglərə
üstünlük verilib. Əsərdə təsvir olunmuş
sönmüş şamlar bu dünyada vüsala çatmayan
Leyli və Məcnunu ifadə edir. Rəssam bu mövzudakı
üçüncü əsərində isə Füzulini ağaclarla yox, qayalar,
dağlarla yaratmış, kompozisiya isə Tuba
ağacının təsviri ilə bitir. Bu əsərdə həmçinin
rəssam Füzuli yaradıcılığı ilə sıx
ünsiyyətdə olan Səttar Bəhlulzadə və
Üzeyir Hacıbəyovun da obrazlarını təsvir edib.
60 əsərdən əlli
yeddisi xarici ölkələrdə...
Eldar
Mikayılzadə xalçanın necə toxunduğunu xaricdən
gələn qonaqlara göstərmək üçün
xalçanın necə ərsəyə gəldiyi
ideyasını gerçəkləşdirən ilk rəssamdır.
Rəssamın qoyunların otarılmağından tutmuş
xalçanın bazarda satılmasına qədər
bütün prosesi əks etdirən çeşnisi əsasında
da xalça toxunmuşdur. Bu əsərlə təkcə
xalçanın yox, eyni zamanda ailənin, dövlətin
yaranması prosesi əksini tapmışdır. Bu xalçada
ailə ilə bağlı bir səhnə - qızla
oğlanın kələfdən ip açması səhnəsi
verilib. Bu kompozisiyada “Şeyx Səfi”, “Pazırık”, “Pirəbədil”,
“Sərab”, “Xilə-Buta”, “Çiçi”
xalçalarının, vərni, Qarabağ xurcunlarının
da təsviri də əks olunub. Eyni zamanda xalçanın
yuxarı hissəsində isə xalçaçı-rəssamın
yazdığı bayatı yer alıb:
Əzizinəm, xana qursam,
Xanə içrə xana
qursam;
O gün mənə azar gələr,
Mən xanadan yana dursam.
Eldar
Mikayılzadənin yaratdığı altmış əsərindən
əlli yeddisi xarici ölkələrdə fərdi
kolleksiyalarda və muzeylərdə saxlanılır. Azərbaycan
incəsənətinə, mədəniyyətinə olan
marağın nəticəsidir ki, əcnəbilər
xalçalarımızı alıb öz kolleksiyalarına daxil edirlər.
Rəssam
xarici ölkələrdən aldığı sifarişlər
əsasında da əsərlər yaratmışdır.
Rusiyada “Xilaskarın məbədi” rəssama pravoslav kilsəsi
“İsa
peyğəmbərin həyatı” adlı əsər
sifariş etmiş, daha sonra iki rəsm əsərini
almışdır. “Məryəm və Zəkəriyyə” əsərini
isə Roma Katolik Kilsəsi alıb.
Eldar
Mikayılzadə əsərlərinin heç birinə imza
qoymur. Bu barədə rəssamın özü belə deyir: “Əsərlərimin
kimə məxsus olduğunun bilinməyi vacib deyil. Əsas odur
ki, bu əsərlərdə azərbaycanlı ruhu olsun. Mən
gördüyüm işlə öyünmürəm. Bu, xalq
sənətidir. Mən bir kərpic qoyuram, məndən sonra gələn
də bir kərpic qoyacaq. Bu xalçalarda, rəsm əsərlərində
fərdlərin yox, bütünlükdə Azərbaycanın
imzası var. Bu gün biz ”Pirəbədil", “Xilə-Əfşan”,
“Şeyx Səfi” ilə fəxr edirik, onların ilk müəlliflərini
axtarmırıq, “bizim xalçalardır” deyirik. Yüz ildən
sonra bizim gələcək nəsil nə ilə fəxr edəcək?
Bunun üçün çalışmaq
lazımdır...".
“Azadlıq”ın
Araşdırmaçı Jurnalistlər Qrupu KİV-ə
Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
çap edilir
Azadlıq.-
2013.- 19 iyun.- S.14.